Jernbanen som ministeren glemte at nedlægge…!
Den 14. maj 2009 fylder jernbanen mellem Skive og Glyngøre 125 år. Ganske vist kørte sidste tog i 1979 og ganske vist blev sporet fjernet i 1985-87. Det er også ubestrideligt, at sporet har gjort plads for en gangsti, hvorfor den opmærksomme læser vil formentlig mene, at vi her er grundigt på ”vildspor”…? Det ville sådan set også være tilfældet, hvis ikke det lige var fordi, at trafikministeren faktisk har glemt at nedlægge banen…!
I forbindelse med loven om nedlæggelse af persontrafikken på en stor del af det statsdrevne sidebanenet i 1971 var ministeren blevet bemyndiget til ikke blot at nedsætte Glyngørebanen til at være godsbane, men også til senere at indstille godstrafikken og helt at nedlægge banen. Den resterende godskørsel mellem Skive og Glyngøre blev ”midlertidigt indstillet” på grund af sne i december 1979, og endnu i foråret 1981 godkendte DSBs øverste ledelse, at driften på banen fortsat var indstillet, uanset at det næppe kan have sneet konstant siden 1979…!
I sidste halvdel af 1980’erne blev cirkulæret angiveligt ophævet. Uanset at DSB havde været nok så interesseret i at afvikle både person- og godstrafik, så protesterede etaten i sommeren 1988 mod et lokalplanforslag i Skive, som ville udelukke muligheden for at retablere banen. DSB fik indført en bemærkning i lokalplanen om, at ”arealet er reserveret til trafikanlæg i almindelighed”. En ingeniør fra DSB’s baneområde i Herning understregede, at Salling-banen principielt stadig eksisterede, selv om spor og ballast var erstattet af en sti!
I et udkast til en ”infrastrukturplan” fra efteråret 1996 blev den sporløse Glyngørebane medtaget som en ”restbane”, defineret som en ”bane uden trafik, og som ikke længere skal kunne anvendes til trafik. DSB har imidlertid stadig forpligtelser på arealet, og disse forpligtelser kan medføre omkostninger. Det er DSB banes plan at frasælge restbanerne og gennem salg frigøre sig fra forpligtelser”. Hvordan man så mente at kunne sælge en bane, som ikke var nedlagt, får stå hen i det uvisse. Om Glyngørebanen hed det specifikt, at banen er ”Udlejet til kommunerne langs banen, som afholder vedligeholdelsesomkostninger”. Siden da er sagen gået i glemmebogen.
Banedanmark oplyser i 2008, at ”Der findes således ingen ministeriel beslutning om banens endelige nedlæggelse.” Dermed står det klart, at den nu 125 år gamle Sallingbane teoretisk og juridisk set fortsat eksisterer, og den 14. maj 2009 kan fejre sin 125-års dag, uanset at der ikke har kørt tog på stedet de sidste 30 år, og uanset at sporene er fjernet for godt 20 år siden.
Jubilæet – samt 120 års dagen for jernbanefærgen til Nykøbing Mors – markeres ultimo september med en bogudgivelse om banen, om statsbanernes færgeoverfart og om den aldrig fuldførte forlængelse tværs over Mors.