Siden middelalderen har der været overfart mellem Salling og Mors lidt vest for den nuværende Sallingsundbro, som nu har overtaget færgernes funktion.
Hvordan overfarten fandt sted i de tidligste tider, kan vi kun gisne om.
Senere foregik transporten af både folk og fæ i robåde, betjent af kraftige rorskarle.
Denne overfart tilhørte Kongen, til hvem bønderne på Mors var pålagt at betale “kornpenge”, en afgift i korn afmålt efter gårdens størrelse for retten til at benytte overfarten.
I 1685 overgik “Herlighedsretten” til færgefarten samt medfølgende ret til opkrævning af kornpenge, til ejeren af Højriis slot og her hørte den hjemme i et par hundrede år.
Med denne “Herlighedsret” fulgte også forpligtelsen til at vedligeholde bådene. Men godsejeren var tilsyneladende mere interesseret i at opkræve afgifter end i at vedligeholde, for i midten af 1800-tallet var rofærgerne så groft misligeholdt, at det var en pinen og plagen at skulle passere sundet, ofte i selskab med kreaturer og med livet som indsats.
Adskillige mistede i tidens løb livet under denne sejlads.
I 1700-tallet druknede ikke mindre end 20 morsingboer (plus nogle andre -men de var ikke fra egnen !) da båden kæntrede under en overfart.
Også de to kroer på hver side var berygtede. Ofte blev sejladsen indstillet –
retmæssigt eller ej – og så var passagererne tvunget til at tilbringe natten på een af kroerne. Med utøj i madrasserne og elendig mad, var dette også kendt som en pinen og plagen.
Senere blev færgefarten et kommunalt anliggende.
I 1871 vedtog regeringen at rofærgerne var så misligeholdt og forældede, at der skulle indsættes dampfærger istedet.
Der blev anlagt havn ved Glyngøre og i Nykøbing og det gamle færgested ved “Pinen og Plagen” blev nedlagt. Man prioriterede den direkte sejlads til Mors´ købstad.
I 1873 sejlede de første færger på den nye lokalitet. Glyngøre var på daværende tidspunkt kun en odde, med et par forblæste hytter. De første forslag til en jernbane igennem Salling blev forelagt midt i 1870´erne. Jernbanen var kommet til Skive i 1864, og et fejlslagent forsøg på at få anlagt en bane fra Struer til Thisted gav liv til et lokalt initiativ til en bane fra Skive til Glyngøre.
Banen skulle tjene som oplandsbane eller kulturbane og skulle binde Nykøbing og Mors tættere sammen med resten af landet.
Først i efteråret 1882 var man blevet enige og byggeriet påbegyndtes.
I 1884 kunne man endelig åbne Sallingbanen og med den opstod nye byer i Salling, deriblandt omkring færgelejet ved Glyngøre.
DSB overtog færgefarten i 1885 og den egentlige jernbaneoverfart åbnede i 1889.
Med den øgede bilisme og en usmidig behandling af bilisterne hos DSB, opstod behovet for at genåbne en færge-fart mellem “Pinen og Plagen”.
Det private selskab A/S Sallingsund færgefart blev oprettet 1923 og selvom DSB indsatte en ny færge “Morsø” i 1933 for at imødekomme konkurrencen, foretrak bilisterne den private færgerute, der var hurtigere og sejlede flere ture i døgnet.
Inklusiv Skive station og Nykøbing Mors station, bestod Sallingbanen af 11 stationer heraf 3 trinbræt:
Skive station
Skive Nord – 800 m. fra Skive st.
– Efter omlægning af banen i 1962 blev Skive Nord flyttet til 3 km. fra Skive st. og fungerede de første år som fjernbetjent station indtil vestsallingbanen blev nedlagt 4 år senere, hvor efter Skive Nord kun var et trinbræt.
Dølbyvad
– billetsalgssted 5.8 km. fra Skive.
Lyby
– 9.2 km fra Skive
Jebjerg
– Der fungerede som endestation helt til 1970, dog kun for københavnske persontoge, der skulle til ophugning her.
Roslev
– 17.2 km fra Skive og banens største mellemstation.
Tinghøj trinbræt
– 19.5 km fra Skive
Durup station
– 22.6 km fra Skive
Bysted trinbræt
– 25.3 km fra Skive
Glyngøre station og overfart
– 28.6 km fra Skive
Nykøbing Station
– med 800 m spor hvortil godstoge og passagerer blev overført med færgen.
Allerede i 1939 blev Sallingbanen sat på en observationsliste og på grund af svigtende økonomi, blev banens passagertrafik nedlagt 1971.
Dermed var det også slut med at overføre passagerer med færgen.
Kun godsvogne og DSBs egne lastbiler, blev herefter fragtet fra Glyngøre til Nykøbing. Da DSB i 1977 blev pålagt et besparingskrav, ophørte også sejladsen med godsvogne. Godstrafikken på resten af strækningen blev indstillet i 1980.
Den private og historiske færgeoverfart mellem “Pinen og Plagen” blev indstillet d.30 maj 1978 hvor Sallingsundbroen indviedes af HM Dronning Margrethe.
Den 3 oktober 2007 åbnede vi en permanent og separat udstilling om færgerne over Sallingsund.
Jernbanens historie i Salling nåede kun at udfylde et århundrede, mens færgernes historie er mange tusinde år gammel. Intet andet sted har der som her, været to parallelle færgeruter med få km´s afstand og ingen færger er så berømmede som de navnkundige “Pinen og Plagen”.
For børn og barnlige sjæle kan vi byde på ” den store Jernbane og færge Quiz “-
der gør det lidt mere spændende at gå på museum.
Se evt. mere på: www.museumsallingsund.dk