For Moler Care er en hudplejeserie af moler, som ifølge Business Innovation Denmark har stort potentiale – også internationalt. Fur Moler Care er udviklet af Lisbeth Klode som har opdaget molerets mange unikke egenskaber gennem de mange år hun har haft gårdbutik på Fur. Nu søger Lisbeth Klode investorer og samarbejdspartnere til sit nye projekt, og i første fase spørger hun særligt sit netværk på lokalegnen om hjælp. Lisbeth Klode har nemlig med hjælp fra Business Innovation Denmark startet en crowdfunding kampagne.
Hvad er crowdfunding?
Crowdfunding er en måde at skaffe finansiering til en virksomhed, projekt eller spin-off, ved at spørge et stort antal personer om lille sum penge. På den måde kan familie, venner, øvrigt netværk eller personer uden relation, der blot ønsker at støtte et godt formål, være med til at sætte skub i ting ved at give et lille beløb til et projekt de ønsker at støtte. Man kan sammenligne det med den metode eksempelvis Dansk Flygtningehjælp eller Kræftens Bekæmpelse bruger, når de går fra dør til dør og spørger om penge – Crowdfunding er bare online. Det er stadig en meget ny metode som langsomt er ved at vende indpas i Danmark, men er stort i udlandet og særligt i USA.
Rewardbaseret crowdfunding
Crowdfunding kan være ren donation, men det kan også være ”rewardbaseret”, hvor man får produkter for pengene. Når man snakker om rewardbaseret crowdfunding er der tale om projekter der udlodder en form for belønning for den investering eller det bidrag der gives. Der kan både være tale om immaterielle belønninger, f.eks. at personen der har doneret bliver krediteret med sit navn i en eller anden form eller et pre-buy, hvor vedkommende der investerer i et projekt køber et produkt der ikke er sat i produktion. Som for eksempel i kickstarter-kampagnen for Fur Moler Care, hvor man får produkter for pengene når man giver over 250 kr.
Fase 1
Kickstarter-kampagnen er første fase i kapitalfremskaffelsen i forbindelse med Fur Moler Care. Man kan betragte det som en ”pre-seed” runde. Hele projektteamet arbejder på no cure – no pay betingelser og meningen er, at Kickstarter-kampagnen går så godt at den kan hjælpe med, at betale for det arbejde der er udført/skal udføres som f.eks. udvikling af design og emballage. Herudover skal kampagnen hjælpe med at skabe PR og forhåbentligt medfinansiere en ny maskine til produktionen.
Til denne kickstarter kampagne ønskes der en samlet finansiering på 112.000 kr. til at dække de førnævnte inversteringer. Kampagnen startede den 4. juni og kører 33 dage. Man kan altid se status for kampagnen på https://www.kickstarter.com/projects/328631763/fur-moler-care-natural-power-to-you?ref=nav_search
Du kan læse mere om Fur Moler Care kickstarter kampagnen på dansk her: www.furmolercare.com
Du kan også gå direkte til Kickstarter kampagnen ved at klikke HER
Hvad får jeg ud af at støtte?
Hvad får du så ud af at donerer? Jo, du er med til at sætte gang i noget som gerne skal tilføre mere aktivitet, økonomi og arbejdspladser til Fur. Hvis vi er mange der støtter kan vi nå rigtig langt, selvom donationerne er måske kun er 10 – 50 kr.
Fase 2
For at finansierer hele projektet, som blandt andet indeholder en komplet brandingstrategi, produktmodning og lager skal der i fase to findes en eller flere investorer. Derfor arbejdes der allerede nu på at lave et præsentationsmateriale til potentielle investorer.
Hvis du selv er interesseret så kontakt os på hello@bidenmark.com – vi er interesseret i både store og små investorer og meget gerne investorer som aktivt kan bidrage med kompetencer indenfor salg og markedsføring.